Sebekázeň

17. červen, 2013 by vlad

Anglicky: Self-Discipline

Tento týden budu blogovat sérii o sebekázni. Nové příspěvky na toto téma se budou objevovat každý den od pondělí do pátku. Také jsem přidal novou rubriku o sebekázni.

Již jsem napsal asi 20 stránek o sebekázni pro svou nadcházející knihu, včetně toho co to je a jak ji rozvíjet. V této sérii se podělím o některé z těch myšlenek, zaměřím se na to, co nazývám pěti pilíři sebekázně.

Pět pilířů sebekázně

Těmi pěti pilíři sebekázně jsou: Přijetí (Acceptance), Vůle (Willpower), Tvrdá práce (Hard Work), Pracovitost (Industry), a Vytrvalost (Persistence). Pokud dáš k sobě první písmeno každého slova, dostaneš zkratku „A WHIP“ (bič) – vhodný způsob jak si je zapamatovat, neboť mnoho lidí si spojuje sebekázeň s formováním sama sebe bičováním se.

Každý den této série prozkoumám jeden z těchto pilířů a vysvětlím, proč je důležitý a jak ho rozvíjet. Ale nejdříve obecný přehled…

Co je sebekázeň?

Sebekázeň je schopnost přimět sám/sama sebe k podniknutí kroků bez ohledu na svůj emocionální stav.

Představ si, čeho bys mohl/a dosáhnout, kdybys jednoduše mohl/a přimět sám/sama sebe k následování svých nejlepších záměrů, ať by byly jakékoli. Představ si, jak říkáš svému tělu, „Máš nadváhu. Zhubni o 20 liber (9 kg). Bez sebedisciplíny se ten záměr neprojeví. Ale s dostatečnou sebedisciplínou je to hotová věc. Vrcholem sebeovládání je, když dosáhneš bodu, kde když učiníš vědomé rozhodnutí, je téměř zaručeno, že to dotáhneš do konce.

Sebedisciplína je jedním z mnoha nástrojů osobního rozvoje, které máš k dispozici. Ovšem, že to není všelék. Nicméně, problémy, které sebekázeň může vyřešit jsou důležité, a zatímco jsou jiné způsoby, jak tyto problémy vyřešit, sebekázeň je absolutně drtí. Sebedisciplína ti může dát sílu k překonání jakékoli závislosti nebo k ubrání jakékoli váhy. Může vymazat otálení, nepořádek, a neznalost. V oblasti problémů, které může vyřešit, je sebekázeň jednoduše bezkonkurenční. Navíc, je silným spoluhráčem v kombinaci s jinými nástroji, jako je vášeň, stanovování si cílů, a plánování.

Budování sebekázně

Moji filozofii budování sebekázně nejlépe vysvětlím analogií. Sebekázeň je jako sval. Čím víc ho trénuješ, tím silnějším/ se stáváš. Čím méně ho trénuješ, tím slabším/ se stáváš.

Tak jako má každý různě silné svaly, my všichni máme rozdílné úrovně sebekázně. Každý má nějakou – pokud můžeš zadržet dech na několik sekund, tak máš nějakou sebekázeň. Ale ne každý rozvinul svoji disciplínu ve stejné míře.

Tak jako se sval buduje svalem, sebekázeň se buduje sebekázní.

Způsob budování sebekázně je obdobou využití postupného zvedání závaží k budování svalu. Tím se myslí zvedání vah, které jsou blízko tvého limitu. Povšimni si, že když posiluješ, tak zvedáš závaží, která jsi schopen/na zvednout. Namáháš své svaly, dokud neselžou, a pak odpočíváš.

Podobně, základní metoda budování sebekázně je vypořádat se s výzvami, které můžeš úspěšně dovršit, ale které jsou blízko tvého limitu. To neznamená snažit se o něco a každý v tom selhat, ani to neznamená zůstat ve své zóně pohodlí. Nezískáš žádnou sílu tím, že zkusíš zvednout závaží, kterým nedokážeš hnout, ani ji nezískáš zvedáním závaží, které jsou pro tebe moc lehké. Musíš začít závažími/výzvami, které aktuálně jsi schopen/na zvednout, ale které jsou blízko tvého limitu.

Postupný trénink je o tom, že jakmile uspěješ, zvýšíš výzvu. Když cvičíš se stále stejnými závažími, nestaneš se silnějším/. Podobně, pokud v životě nebudeš sám/sama sebe vyzývat, nezískáš více sebekázně.

Stejně jako většina lidí má velmi slabé svaly v porovnání s tím, jak silnými by se mohly stát, kdyby trénovali, tak většina lidí je velmi slabá ve své úrovni sebekázně.

Je chybou snažit se namáhat se příliš při snaze o budování sebekázně. Pokud zkusíš přeměnit celý svůj život přes noc stanovením si tuctů nových cílů a očekáváš, že podle toho budeš důsledně jednat hned od příštího dne, tak je téměř jisté, že selžeš. Je to jako, když jde nějaká osoba poprvé v životě do posilovny a naloží si 300 liber (136 kg) na bench. Jen budeš vypadat hloupě.

Pokud uzvedneš jenom 10 liber (4.5 kg), uzvedneš jenom 10 liber. Není ostuda začít tam, kde jsi. Vzpomínám si, že když jsem před několika lety začal cvičit s osobním trenérem, tak jsem při svém prvním pokusu o zvednutí vzpěračské činky nad hlavu uzvedl jen 7-librovou tyč bez závaží. Má ramena byla příliš slabá, protože jsem je nikdy netrénoval. Ale během několika měsíců jsem byl na 60 librách.

Podobně, pokud jsi teď velmi nedisciplinovaný/á, přesto můžeš použít tu trochu disciplíny co máš k vybudování větší. Čím disciplinovanějším/ se stáváš, tím se život stává snadnějším. Výzvy, které dříve pro tebe byly nemyslitelné se nakonec budou zdát jako dětská hra. Jak sílíš, ta samá závaží se budou zdát lehčí a lehčí.

Nesrovnávej se s jinými lidmi. Nepomůže to. Najdeš jen to, co očekáváš, že najdeš. Pokud si myslíš, že jsi slabý/á, všichni ostatní se budou zdát silnější. Pokud si myslíš, že jsi silný/á, všichni ostatní se budou zdát slabší. Nemá smysl to dělat. Jednoduše se podívej, kde teď jsi, a usiluj o to, aby ses časem zlepšoval/a.

Uvažujme příklad.

Předpokládejme, že si chceš vyvinout schopnost pracovat čistých 8 hodin každý den, protože víš, že by to znamenalo opravdovou změnu ve tvé kariéře. Dnes ráno jsem poslouchal audio program, který citoval studii, která říkala, že průměrný pracovník v kanceláři stráví 37% svého času zahálčivými společenskými aktivitami, nemluvě o jiných neřestech, které zdevastují víc než 50% pracovního času neproduktivní neprací. Takže je tu spousta místa ke zlepšení.

Třeba se jeden den pokusíš odpracovat čistých 8 hodin bez podlehnutí rozptylujícím činnostem, a podaří se ti to jenom jednou. Další den naprosto selžeš. To je v pořádku. Jednou jsi zvládl/a 8 hodin. Dvakrát je pro tebe příliš. Tak to trochu zkrať. Jakou dobu by se ti podařilo zvládnout 5-krát za sebou (tj. celý týden)? Dokázal/a bys soustředěně pracovat hodinu denně, pět dnů po sobě? Pokud ne, zkrať to na 30 minut nebo na jakoukoli dobu, kterou bys/by si zvládl/a. Pokud uspěješ (nebo kdybys cítil/a, že by to bylo moc snadné), tak zvyš výzvu (tj. odpor).

Jakmile zvládneš týden na jedné úrovni, zvyš ji příští týden o stupeň. A pokračuj v tomto postupném tréninku, dokud nedosáhneš svého cíle.

Zatímco analogie jako je tato nikdy nejsou dokonalé, tato se mi velmi osvědčila. Zvednutím laťky o kousek každý týden to nepřestaneš zvládat a časem sílíš. Ale když posiluješ, tak ta vlastní práce co děláš nic neznamená. Není žádný nedílný prospěch ze zvedání závaží nahoru a dolů – prospěch plyne z růstu svalů. Avšak, když si buduješ sebekázeň, získáváš také prospěch z práce, kterou během toho děláš, takže je to ještě lepší. Je skvělé, když svým tréninkem něco vytváříš A ZÁROVEŇ se jím posiluješ.

Během tohoto týdne se ponoříme hlouběji do těch pěti pilířů sebekázně. Pokud máš nějaké otázky na téma sebekázeň (ať již konkrétní nebo obecné), které bys/by si rád/a viděl/a řešeny, neváhej je napsat do komentářů, a já udělám co je v mých silách, abych je postupně začlenil.

Tento příspěvek je číslem jedna šestidílné série o sebekázni: část 1 | část 2 | část 3 | část 4 | část 5 | část 6



Steve doporučuje
Zde jsou má doporučení produktů a služeb, které jsem přezkoumal a které mohou zlepšit tvé výsledky. Je to krátký seznam, protože jsem vybral jen to nejlepší.

Getting Rich with Ebooks - Získej pasivní příjem z e-knih
Site Build It! - Spusť si svůj vlastní web vydělávající peníze
Effortless Success Mindfest - Poslechni si to zdarma
Lefkoe Method - Natrvalo se zbav nějakého svého omezujícího přesvědčení během 20 minut
Paraliminals - Procvičuj svou mysl pro pozitivní myšlení a úspěch
The Journal - Nahraj si své životní lekce do bezpečného soukromém deníku
PhotoReading - Čti knihy 3-krát rychleji
Sedona Method - Free Audio - Nauč se uvolnit bloky během několika minut
Life on Purpose - Objev účel svého života

Pokud shledáváš Stevovo dílo nápomocným, prosím finančně ho podpoř.

Dostávej Stevův bezplatný zpravodaj, abys zůstal v kontaktu a dostával ty nejnovější aktuality


Vláďa doporučuje
Vláďa Pýcha - Jsem programátor. Nabízím tvorbu webových stránek a programování webových i desktopových aplikací
O hře Age of Empires 2 - Pomáhám svému 12-letému bratrovi s děláním tohoto webu


Bezplatný zpravodaj Postřehy k osobnímu rozvoji

Dostávej Stevův bezplatný zpravodaj

Přihlaš se níže k odběru mého bezplatného e-mailového zpravodaje, který je posílán asi jednou za měsíc. Je v něm originální a podnětný bonusový materiál, který ti pomůže růst. Žádný spam. Žádné sdílení tvé e-mailové adresy. Snadno se kdykoli odhlasíš z odběru.